Samen op weg naar
een gezonde leefstijl

Leerlingen

Training is alles

Fitheidswinst berekenen

De uitdrukking “Een gezonde geest in een gezond lichaam” heb je vast wel eens gehoord. In iRun2BFit draait alles om het opbouwen van een goede conditie en het fitter worden van je lichaam en geest. 
Het belangrijkste hierbij is: trainen, trainen en nog eens trainen! Maar niet alleen de lichaamstraining is belangrijk. Ook of je hoofd moet meewerken. Wilskracht en doorzettingsvermogen spelen, ook in de looptrainingen van iRun2BFit, een centrale rol! 

Hartslag als spiegel van fitheid

In dit blok ga je je eigen fitheidscijfer berekenen. Door de hartslaglopen kun je precies bijhouden hoe jouw fitheid door de trainingen verandert. De hartslag geldt bij iRun2BFit als graadmeter van je conditie. Daarom wordt bij de iRun2BFit-looptrainingen op school met hartslagmeters van Polar gewerkt. Door je hartslag te meten, kun je kijken of je op de juiste manier traint. In iRun2BFit leer je fit worden zonder pijn te lijden! Om vol te houden moet je dus rustig leren lopen in zone 2 en 3. En dat is niet makkelijk; de meeste leerlingen willen te snel trainen (zone 4).

Kies jouw hartslagzone

Tijdens de hartslagloop noteer je het aantal meters dat jij bij een bepaalde hartslag hebt gelopen. Aan de zijkanten van deze pagina zie je een schema met vijf zones en verschillende bandbreedtes voor je hartslag. Als je niet zeker weet of deze trainingszones ook voor jou gelden, is het handig om met je docent te overleggen op welke hartslag jij je moet richten. Zone 3 is de iRun2BFit zone. 

Bereken jouw fitheidswinst

Je gaat nu jouw eigen verbetering berekenen in de iRun2BFit zone (zone 3). Door het extra aantal meters dat je aan het einde van iRun2BFit hebt gelopen te delen door het aantal meters aan het begin, wordt duidelijk hoeveel je vooruit bent gegaan. Bijvoorbeeld:

* aantal gelopen meters zone 3 week 8: 930 meter  
* aantal gelopen meters zone 3 week 2: 810 meter   
----------------------------------------------------------------
* extra aantal meters in zone 3:  120 meter

* verbetering in fitheid: + 15 %  (120 / 810 x 100 %)

Wie is de meest fitte leerling in de klas?

Degene met de meeste verbetering is niet altijd degene met de hoogste fitheid. Vind je het leuk jezelf met klasgenoten te vergelijken, dan moet je kijken naar het aantal gelopen meters. Hoe meer meters in zone 3 iemand gelopen heeft, des te fitter hij/zij is. 

Voeding is energie

Voeding is energie

Voeding is de brandstof van je lichaam. Om energie vrij te maken hebben wij deze brandstof hard nodig. Jij bepaalt welke brandstof je kiest, en die keuze kan per dag verschillen. Maar dan moet je wel eerst weten welke er zijn én wat ze precies doen!

Voedingstips en DO's en DON'Ts

In dit blok krijg je 3 voedingstips voor een fitte lijfstijl. Je gaat twee DO’s en DON’Ts maken voor jezelf, en eentje voor iemand uit je gezin. Wie ga jij kiezen: je moeder, je vader, broer of zus? En doet jouw school ook mee aan het iRun2BFit Menu? 

WIE VAN JULLIE KOOKT ER STRAKS IN LIBRIJE'S ATELIER?

Op woensdag 13 juni 2018 vindt de culinaire finale van iRun2BFit plaats, wederom in het Kookatelier van toprestaurant De Librije te Zwolle.

 

Uitdaging voor elke school

Elke school mag via een interne verkiezing haar eigen schoolwinnaar selecteren het recept doorsturen naar iRun2BFit (deadline: vrijdag 25 mei 2018, in PDF-formaat). Uit deze inzendingen selecteren de koks van De Librije welke schoolwinnaars in Librije's Atelier hun gerecht mogen komen bereiden. In verband met het aantal kookplekken (8) kunnen we helaas niet elke school een plek garanderen. Let op: in de selectie wordt de voorkeur gegeven aan tweetallen.

Opdracht 

Je weet dat gezond eten helpt om je lijf in conditie te houden. Maar wat heb je daaraan als je niet weet hoe je het moet klaarmaken? Dat is juist wat je nu gaat oefenen: Maak je eigen gezonde iRun2BFit-menu, passend bij een fit en sportief leven. Je doet de opdracht in tweetallen. Je iRun2BFit-gerecht moet natuurlijk lekker smaken! Maar let vooral op de volgende punten:

Je menu

Is sportief
Het Menu moet  passen bij de sportieve gedachte van iRun2BFit (niet te vet, sportief en lichtverteerbaar)

Bestaat uit 2 gangen
Je kookt een hoofdgerecht + voor-/nagerecht voor 4 personen.

Is niet te ingewikkeld
Je kunt erg mooie gerechten bedenken, die je niet in een normale keuken kunt bereiden. Maar daar hebben we niets aan! Als je een gezond leven wilt hebben en daarbij dus ook gezond wilt eten, is het handig dat de gerechten eenvoudig te bereiden zijn. In De Librije heb je straks anderhalf uur de tijd!

Is origineel
Stamppot boerenkool kennen we inmiddels wel. Gegratineerde boerenkool met kwark klinkt alweer een stuk creatiever. Probeer ook eens wat ongebruikelijke combinaties of verrassende bereidingswijzen uit!

Bevat verse producten
Het gerecht of menu moet worden samengesteld uit verse ingrediënten. Dit is afhankelijk van de tijd van het jaar: in het voorjaar zijn er andere verse groenten en fruit te koop (asperges, aardbeien, tomaat, paprika of bospeen) dan in het najaar (bieten, bloemkool, sperziebonen, druiven of mandarijnen).

Bevat streekproducten
Wees hierin creatief. Per streek heeft ons land een aantal specifieke producten. Vraag het ook even aan je leraar.

Het thema van 2018: "Welkom in Afrika"!

Ook dit schooljaar werken we weer met een thema, dit jaar is dat ‘Welkom in Afrika’! Dit betekent dat je gerechten een link moeten hebben met de Afrikaanse keuken. Hou er wel rekening mee dat het een maaltijd moet zijn die goede bouwstenen levert om te sporten.

Het thema heeft natuurlijk alles te maken met landen als Kenia, Ethiopië, Somalië, maar ook Marokko en Zuid-Afrika. In deze landen worden de beste hardlopers ter wereld geboren, bijvoorbeeld Haille Gebreselassie (Ethiopië), Mo Farah (Groot-Britannië, geboren in Somalië), David Rudisha (Kenia), Wayde van Niekerk (Zuid-Afrika), Sifan Hassan (Nederland, geboren in Ethiopië) en Hicham el Guerrouj (Marokko).

Inspiratierecept

Dit ben ik

Dit ben ik

Tijdens iRun2BFit ontdek en leer je veel over jouw eigen lijfstijl en wie en wat daarbij een rol speelt. Je kunt er heel lang over praten, maar het leukste is het om het te laten zien. Dat doen we in dit blok. Je verzamelt leuke foto’s en woorden die iets zeggen over jou. Je kunt zo laten zien wat jouw lijfstijl is. Een mooie beloning voor nu, en een leuke herinnering voor later. 

Maak je eigen iRun2BFit visual

Bekijk hier de video voor de uitleg voor het maken van een iRun2BFit lijstijl visual.

Om te beginnen met het maken van een visual heb je eerst een template nodig. Klik met je rechter muisknop op de link en klik vervolgens op opslaan om één de template te downloaden.

Wil je de gehele instructie nog eens rustig nalezen? Download dan hier de instructie. 

Delen

Ben je tevreden met je lijfstijl visual? Je kunt hem dan direct delen via Twitter en op Facebook. Tag ons (@iRun2BFit) dan in je bericht of maak gebruik van de #iRun2BFit om ons te laten zien wat je gemaakt hebt!

Dit kan ik

In dit blok ga je een eigen doel stellen voor het afsluitende loopevenement. Na al die weken training is het tijd om jezelf te belonen. Tijd voor een feestje dus! Lukt het jou je doel te halen?

Afsluitende evenement

Benieuwd naar hoe het er aan toe gaat tijdens een loopevenement? Kijk hieronder om te zien wat je kunt verwachten.

Prikkelmomenten per blok

Zie alle video’s prikkelmomenten in docenten omgeving! Precies dezelfde filmpjes!