Samen op weg naar
een gezonde leefstijl

Sta jij in de iRun2BFit Culinaire Finale 2019?

Op woensdag 19 juni 2019 vindt de Culinaire Finale van IRun2BFit plaats. Doe mee en verover jouw finaleplek in toplocatie Librije’s Atelier in Zwolle. Het thema voor dit jaar: ‘Het is een peulenschil’. Deadline voor de scholen om de menu’s van de kanshebbers in te sturen is vrijdag 24 mei 2019.

Elke deelnemende school van iRun2BFit schooljaar 2018-2019 mag via een interne verkiezing haar eigen schoolwinnaar selecteren en het recept doorsturen naar IRun2BFit (deadline: vrijdag 24 mei 2019, in PDF-formaat). Uit deze inzendingen selecteren de koks van Librije’s Atelier, onder leiding van topchef Oliver Thole, welke schoolwinnaars in deze kookschool hun gerecht mogen komen bereiden in de finale op woensdag 19 juni 2019.

In verband met het aantal kookplekken (8) kunnen we helaas niet elke school een plek garanderen. Let op: in de selectie wordt de voorkeur gegeven aan tweetallen.

De Opdracht

Je weet dat gezond eten helpt om je lijf in conditie te houden. Maar wat heb je daaraan als je niet weet hoe je het moet klaarmaken? Dat is juist wat je nu gaat oefenen: Maak je eigen gezonde IRun2BFit-menu, passend bij een fit en sportief leven. Je doet de opdracht in tweetallen. Je IRun2BFit-gerecht moet natuurlijk lekker smaken! Let vooral op de volgende punten:

Je menu is sportief

Het Menu moet passen bij de sportieve gedachte van IRun2BFit (niet te vet, sportief en licht verteerbaar).

2 gangen

Je menu bestaat uit 2 gangen. Je kookt een hoofdgerecht + voor-/nagerecht voor 4 personen.

Bereikbaar voor iedereen

Je menu is niet te ingewikkeld. Je kunt erg mooie gerechten bedenken, die je niet in een normale keuken kunt bereiden maar daar hebben we niets aan! Als je een gezond leven wilt hebben en daarbij dus ook gezond wilt eten, is het handig dat de gerechten eenvoudig te bereiden zijn.

Finale: anderhalf uur

In Librije’s Atelier heb je op 19 juni anderhalf uur de tijd!

Jullie zijn creatief

Stamppot boerenkool kennen we inmiddels wel. Gegratineerde boerenkool met kwark klinkt alweer een stuk creatiever. Probeer ook eens wat ongebruikelijke combinaties of verrassende bereidingswijzen uit! Het gerecht of menu moet worden samengesteld uit verse ingrediënten. Dit is afhankelijk van de tijd van het jaar: in het voorjaar zijn er andere verse groenten en fruit te koop (asperges, aardbeien, tomaat, paprika of bospeen) dan in het najaar (bieten, bloemkool, sperziebonen, druiven of mandarijnen). Om er uit te springen kun je bijvoorbeeld ook streekproducten gebruiken. iRun2BFit wordt op scholen gehouden in het hele land, van Limburg tot en met Noord-Holland. Je kunt in je menu je eigen lokale producten laten zien.

Het thema van 2019: ‘Het is een peulenschil’

Ook dit schooljaar werken we met een thema, dit jaar is dat ‘Het is een peulenschil’ Dit betekent dat je iets snel of makkelijk kan doen. Maar het is natuurlijk ook de aanwijzing om peulvruchten, bonen of kiemzaden te gebruiken. Je kunt er volop mee koken en het is super gezond.

Bonen en peulvruchten zijn vaak rijk aan eiwitten. Dat heb je net nodig als je herstelt van een hardlooptraining. Ze zitten vol vezels en mineralen. Het zijn echte bouwstenen voor gezonde sportieve maaltijden.

PARTNERS