Samen op weg naar
een gezonde leefstijl

Doe mee aan eerste Global Running Day Nederland (+voorbeeld training)

Tot nu toe werd er maar weinig gedaan met het internationale fenomeen Global Running Day in Nederland. Nu komt deze dag voor het eerst van de grond door een actie van partner Atletiekunie. Leerlingen en docenten, loop mee op de eerste Global Running Day in Nederland op woensdag 5 juni 2019! Daar staan we als stichting iRun2BFit volledig achter. We hebben een praktische opzet voor een korte training gemaakt met 8 stappen.

Met Global Running Day, al jaren groots in de VS, gaat het niet om presteren maar om meedoen. Al loop je maar 400 meter, doe mee. Zijn jullie al bezig met iRun2BFit of heb je het project al eerder afgerond, deel dan het plezier in het hardlopen. Nodig iedereen uit en zet daarbij nog één extra stap: laat alle lopers zich registreren via www.globalrunningday.nl

De organisatie weet door de registratie hoeveel mensen meedoen. Om het enthousiasme voor het registreren te vergroten, worden leuke hardloopprijzen onder de inzenders verdeeld. Voor deze speciale hardloopdag is een leuke video gemaakt. Deze staat op Youtube en is daardoor makkelijk te delen met je hardlopers: https://youtu.be/rQmX5LO4gJU

Kracht: aantrekkelijke training plus gezonde keuze laten voelen (8 stappen)

De leraren die deze dag begeleiden, adviseren we om er een leuke korte looptraining van te maken. Een voorbeeld van een gevarieerde korte training:

  1. Warming up van 5 tot 10 minuten, losmaakoefeningen. Vraag even na in je groep of er blessures zijn en houd daar rekening mee.
  2. Zet een rij van 5 pionnen uit en laat de leerlingen er tussendoor slalommen. En weer terug en achteraan in het rijtje aansluiten. Houd de rijen kort zodat leerlingen wel herstelpauze hebben maar ook snel weer in actie komen.
  3. Maak 2 rijen tegenover elkaar met 50 meter er tussen. De leerlingen rennen naar elkaar, springen in het midden omhoog geven elkaar een high five en rennen door naar de andere rij.
  4. Variant op de vorige oefening: geef elkaar in het midden een high five en na de landing een low five. Spreek wel af waar de leerlingen hun hoofden houden zodat er geen botsingen ontstaan.
  5. Leer je energie verdelen: 100 meter totaal. Verdeel de 100 meter in 2x50. De eerste afstand loop je in een makkelijk tempo. De 2e 50 meter loop je in een sneller tempo, bijna sprint maar net niet.
  6. Als je vier vrijwilligers hebt: laat je leerlingen kris kras door elkaar lopen. Alle lopers mogen hun eigen koers bepalen. Kijk goed uit voor elkaar! Laat anderhalve minuut lopen en vervolgens ga je met de vrijwilligers het oppervlak verkleinen door naar elkaar toe te lopen. Herhaal de oefening een paar keer.
  7. Tot slot nog kort wat langer lopen: Loop 100 meter sprint (Voel je even als Dafne Schippers of Churandy Martina!) en daarna nog 900 meter in het iRun2BFit tempo (zie de uitleg in de werkboeken van iRun2BFit).
  8. Even een paar minuten wat oefeningen als cooling down.

Gerard Nijboer: “Meer dan hardlopen”

Oprichter van iRun2BFit, Gerard Nijboer: “Goed initiatief, de Global Running Day in Nederland maar het is belangrijk dat leerlingen aan hun lijfstijl werken. Als leerkracht kun je naast deze training prima uitleggen dat je als leerling gezonde keuzes maakt in voeding, drinken na een training en de invloed van bewegen laten voelen op hartslag en ademhaling.”

Coördinatie en spel handig voor jouw lijfstijl

“Natuurlijk ga ik ook op Global Running Day hardlopen. Het is een uitstekend initiatief. Hardlopen gaat niet alleen om te presteren. In een gevarieerde korte training kunnen docenten ook wijzen op coördinatie, uithoudingsvermogen, spel en kracht. En dat het goed is als je ook een sprintje kunt trekken, bijvoorbeeld om nog net op tijd op school te zijn of toch nog even die ene bus te halen. Dat hoort ook bij je iRun2BFit lijfstijl,” aldus Marc Gerlings programmaleider iRun2BFit.

Maak kennis!

Ben je docent en je kent iRun2BFit nog niet maar je bent wel geïnteresseerd? Neem contact op met Marc Gerlings voor een compleet informatiepakket.

Happy Global Running Day 2019!

PARTNERS